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Global Digicon Salon 010 Croquet & AR 〜 ライブ・コラボレーション時代のARコンテンツ開発

Global Digicon Salon 010
Qroquet & AR
ライブ・コラボレーション時代のARコンテンツ開発
AR Contents Development in the Era of Live Collaboration

2021.4.25(Sun)10:00-12:00(Japan Time) 2021.4.24(Sat)18:00-20:00(LA Time)

日本時間で2021年4月25日(日)10:00〜12:00、米国西海岸時間で2021年4月24日(土)18:00〜20:00、第10回めとなる 「グローバル・デジコンサロン 010」を開催します。
お申し込みは、こちらから(参加費無料です)↓
https://global-digicon-salon-010.peatix.com/
テーマは「Croquet & AR 〜 ライブ・コラボレーション時代のARコンテンツ開発」です。Croquet(クロケー)は、 米国Croquet Corporationが開発した、次世代5Gインターネットで本命と目されている、従来にない全く新しいライブ・コラボレーション環境です。先々月(2021年2月)に開催した「Global Digicon Salon 008 Croquet〜5G・ARライブ・コラボレーションの新世界」では、参加者が実際に日本で初めて「オンライン上でコラボレーションできる空間」を体験しました。YouTubeで公開中の当日の記録映像( https://youtu.be/gMZX4JnRaRk )も大変大きな反響を呼んでいます。
今回は、このCroquet環境の中で最もわかりやすく、かつ、本格的に「世界を変える」テクノロジーであるAR(拡張現実)について、現状はどうなっているのか、コンテンツ開発はどうすればいいか、どのようなデバイスでどう体験するようになるのか、といったことについてディスカッションします。基調講演をしていただくのは、MOSA(Multi-OS Software Artists)代表のいけだじゅんじさんです。続いて、いけださんとともにARなどを活用した「支笏湖デザインプロジェクト」を手がけている千歳科学技術大学教授の曽我聡起さん、そして、AppleからApple Distinguished Educatorとして選定され、国内外の教育者と連携して日本の学校教育の変革に取り組む佐賀龍谷学園龍谷中学校教諭の中村純一さんに、教育現場における「ARとCroquet」の現在と将来展望についてお話していただきます。そして、テクノロジーライターの大谷和利さんに「Appleの未来戦略」という観点からお話していただき、最後にCroquet Corporation共同設立者の大島芳樹さんに「Croquetの現在と未来」という観点からお話ししていただいた上で、皆さんでパネルディスカッションを行います。
今回もまた、参加者全員でCroquetのライブ・コラボレーションを実際に体験していただきますが、さらに実際にARを体験していただくために、スマートフォンやタブレット(iPhone、Androidスマホ、iPad)をお手元にご用意してご参加いただくことをお奨めします。
参加申し込みは、「チケットを申し込む」をクリックして行ってください。参加費は無料です。Zoomセミナー参加者の募集人数は100人です(ご注意:当日、先着順となっています)。チケット自体は100人以上発行いたします。もし、参加募集人数を超えて参加できなかった場合は、YouTube Liveでも配信しますので、そちらをご覧ください。また、参加申込みをいただいた方には、後日、録画URLをお知らせします。当日、どうしても都合がつかないという方でも、ぜひ見たいという方は、この機会にお申込みください。

The 10th “Global Digicon Salon 010” will be held on a global scale on April 25, 2021 (Sun) 10: 00-12: 00 (Japan time), and April 24, 2021 (Sat) 18:00-20:00 (LA Time). The theme will be “Qroquet&AR”, “~ AR Contents Development in the Era of Live Collaboration”.
Click here to apply (no entry fee) ↓
https://global-digicon-salon-010.peatix.com/
Croquet is a completely new live collaboration environment developed by Croquet Corporation in the United States, which is regarded as the winner of the next-generation 5G Internet. At the “Global Digicon Salon 008 Croquet ~ 5G AR Live Collaboration New World” held onFebruary 2021, participants actually experienced “a space where they can collaborate online” for the first time in Japan. The recorded video of the day with English subtitle (https://youtu.be/kn8TZdgYMWc) released on YouTube is also receiving a great deal of attention.
This time, we will discuss AR (Augmented Reality), which is the most understandable and full-scale “world-changing” technology in this Croquet environment. That is, what is the current state of AR? How to develop AR contents? How will AR be experienced on what kind of device? The keynote speaker will be Junji Ikeda-san, the interim Representative of MOSA (Multi-OS Software Artists). Next, Satoshi Soga-san, a professor at Chitose Institute of Science and Technology, who is working on the “Lake Shikoku Design Project” utilizing AR with Ikeda-san. And Junichi Nakamura-san, a teacher at Ryukoku Junior High School, who was selected as Apple Distinguished Educator by Apple and is collaborating with educators in Japan and overseas to transform Japanese school education. He will talk about the current and future prospects of “AR and Croquet” in the field of education. Then, Kazutoshi Otani-san, a technology writer, will talk about “AR and Croquet” from the perspective of “Apple’s future strategy”. Finally, Yoshiki Oshima-san, co-founder of Croquet Corporation, will talk from the perspective of “the present and future of Croquet”. Then, we will have a panel discussion.
This time as well, all participants will be able to experience Croquet’s live collaboration. And we recommend that you prepare smartphone or tablet (iPhone, Android smartphone, iPad) and participate in this semminer in order to actually experience AR.
To apply, click “チケットを申し込む(Apply for Ticket)” on the right of Peatix page. Participation fee is free.
The number of participants for the Zoom seminar is 100 (please note: first-come-first-served basis on the day). Tickets will be issued by more than 100 people, so if you can not participate in more than the recruitment number of people, we will deliver it on YouTube Live, so please see that.

Date :
2021年4月25日(日)10:00~12:00(日本時間)
2021.4.24 (Sat) 18:00~20:00(LA Time)
Speech Theme :
Qroquet & AR
ライブ・コラボレーション時代のARコンテンツ開発
AR Contents Development in the Era of Live Collaboration
Speech Guest :
いけだ じゅんじ Junji Ikeda MOSA Multi-OS Software Artists 暫定代表
曽我 聡起 Toshioki Soga 公立千歳科学技術大学情報システム工学科教授
中村純一 Junichi Nakamura 佐賀龍谷学園龍谷中学校 教諭
大谷 和利 Kazutoshi Otani テクノロジーライター
大島 芳樹 Yoshiki Ohshima Croquet Corporation Co- Founder

Number of applicants:100
Participation fee : Free
Host : Global Digicon Salon

Speech Guest


いけだ じゅんじ Junji Ikeda

MOSA Multi-OS Software Artists 暫定代表
フリーランス・プログラマ
1962年生まれ。北海道大学卒。1989年小樽で映画興行会社を設立し自社用シネプレックス管理システムを開発したのが始まり。平行して映像に関わるアプリケーション、360度パノラマオーサリングツール、3D映像最適化アプリケーションなどに取り組む。現在は2D、3D、VR、AR、空間音声などの統合を試行している。MOSA(Multi-OS Software Artists)では、プログラミングセミナーを毎月開催。iPadを使ってAppleの最新フレームワーク(AR・拡張現実/ML・機械学習)を中心に実施。実際に試すライブコーディングをiWorkとの連携でドラッグ&ドロップで試行するなど、コーディング体験の革新を図っている。AR(拡張現実)がユーザインターフェースや人と情報との関わりを再定義する基盤となりえるとの考えから、コンテンツ開発を行っている。現状ではオンラインは(HMDを除いて)客観的な体験となるが、ARコンテンツであれば既存のデバイス利用でも主観的に体験でき、自由な視点での観察も可能になる。ARにより、オンラインは「見る」から「参加する」に体験を革新できる。このような考えに基づき、既存のデバイスを利用し、今実現できるARを提案している。
http://www.mosa.gr.jp/
interim Representative of MOSA Multi-OS Software Artists
Freelance programmer
Born in 1962. Graduated from Hokkaido University. In 1989, he founded a film screening company in Otaru and developed his own cineplex management system. In parallel, he works on video applications, 360-degree panoramic authoring tools, 3D video optimization applications, and more. Currently, we are trying to integrate 2D, 3D, VR, AR, spatial audio, etc.MOSA (Multi-OS Software Artists) holds a programming seminar every month. Implemented mainly on Apple’s latest framework (AR / Augmented Reality / ML / Machine Learning) using iPad. We are trying to innovate the coding experience, such as trying live coding that we actually try by dragging and dropping in cooperation with iWork. We are developing content based on the idea that AR (Augmented Reality) can be the basis for redefining the user interface and the relationship between people and information. Currently, online is an objective experience (except for HMD), but AR content can be subjectively experienced using existing devices and can be observed from a free perspective. AR allows online to innovate the experience from “seeing” to “participating.” Based on this idea, we are proposing AR that can be realized now by using existing devices.
http://www.mosa.gr.jp/


曽我 聡起 Toshioki Soga

公立千歳科学技術大学情報システム工学科【学科長】教授・博士(工学)
1957年生まれ。専門領域は,コミュニケーション情報学、メディアデザイン学、サービスサイエンス、教育工学。学歴は,岩手大学工学部金属工学科卒業,室蘭工業大学大学院工学研究科生産情報システム工学専攻博士後期課程修了。1990年から札幌にある女子短期大学の情報文化コースでハイパーカードなどを用いて情報処理を教えた。現在は,千歳市民と共に,情報デザインの観点から,ARなどのテクノロジーを利用した「支笏湖デザインプロジェクト」を展開している。2020年は,学生と共に,ARを用いたインタラクティブデジタル教科書を作成し,支笏湖小学校の子供たちに使ってもらった。
https://shikotsu-dp.org/
Chitose Institute of Science and Technology
Department Chair, Professor, Doctor of Engineering
Born in 1957. Fields of Specialization: Communication informatics, media design, service science, educational technology. Academic background: Graduated from the Department of Metal Engineering, Faculty of Engineering, Iwate University Completed the Doctoral Program at the Division of Production and Information Systems Engineering, Graduate School of Engineering, Muroran Institute of Technology. Since 1990, I have been teaching about “Information Processing” using “HyperCard” etc. in the Information Culture Course of Women’s Junior College at Sapporo city. Currently, We are developing the “Shikotsu-ko Design Project” using technologies such as AR etc. from the viewpoint of Information Designing with Chitose citizens. In 2020, Worked with my students to create an interactive digital textbook that included AR, and the children of Shikotsu-ko Elementary School used this digital textbook in class.
https://shikotsu-dp.org/


中村純一 Junichi Nakamura

佐賀龍谷学園龍谷中学校 教諭
Apple Distinguished Educator
佐賀大学 大学院教育学研究科卒。2015年にAppleからApple Distinguished Educatorとして選定され、国内外の教育者と連携し、テクノロジーを教育に取り入れ、教育に変革を起こすべく、新たな教育に取り組む。講演講師やワークショップ講師の経験が豊富で、高いプレゼンテーションスキルをもつ。研究分野は、英語教育、統計教育、演劇教育、学習方略、XRテクノロジー。デジタル表現研究会D-pro メンバー、NPO法人 iTeachers Academy理事。また、28年間の公立中学校教員を退職し、2020年4月より私立学校である龍谷中学校での勤務を開始。
https://www.sagaryukoku.ed.jp/jhsc/
Saga Ryukoku Gakuen Ryukoku Junior High School Teacher
Apple Distinguished Educator
Graduated from Saga University Graduate School of Education. Selected as an Apple Distinguished Educator in 2015. He works with educators all around the world to incorporate technology into education and work on new education to transform education. He has extensive experience as a lecturer and workshop instructor, excellent presentation skills. His fields of study are English education, statistical education, drama education, learning strategies, and XR technology. He is a member of the Digital Expression Study Group called D-project and a co-director of the NPO iTeachers Academy. In March of 2020, he retired from a public junior high school teacher for 28 years and started working at a private school, Ryukoku Junior High School in April. STEAM Education Development Leader
https://www.sagaryukoku.ed.jp/jhsc/


大谷 和利 Kazutoshi Otani

テクノロジーライター/GマークパートナーショップAssistOn取締役
デザイン、電子機器、自転車、写真に関する執筆のほか、商品企画のコンサルティングも行う。著書に『iPodをつくった男』『iPhoneをつくった会社』(共にアスキー新書)、『Macintosh名機図鑑』(同じくエイ出版社)、『iPhoneカメラライフ』(BNN新社)、『成功する会社はなぜ「写真」を大事にするのか』(講談社現代ビジネス)など。監修書に『ビジュアルシフト』(宣伝会議)がある。最新刊『ルンバをつくった男 コリン・アングル「共創力」』(小学館)
Technology Writer / G-Mark (Good Design Award) Partner Shop AssistOn Director
In addition to writing on design, electronic devices, bicycles, and photography, he also consults on product planning. Authors include “The Man Who Made the iPod”, “The Company Who Made the iPhone” (ASCII Shinsho Books), “Macintosh Products and Design Encyclopedia” (Ei Publishing), “iPhone Camera Life” (BNN Shinsha), “Why Successful Companys Value Photographs?” (Kodansha Gendai Business), etc. “Visual Shift” (Senden Kaigi) in the supervision book. And the latest book “The Man Who Made the Roomba, Collin Angle’s “Power of Co-creativity” (Shogakukan)


大島 芳樹 Yoshiki Ohshima

Croquet Corporation 共同設立者
東京都生まれ。東京工業大学大学院在学中の2000年に、ロサンゼルスにあるWalt Disney Imagineering R&Dに参加し、ディズニーのテーマパークアトラクションのプロトタイプ開発などに従事。当時からアラン・ケイ博士が率いるグループの活動に参加し教育向けプログラミング環境Squeak Etoysの研究開発に主導的な立場で携わる。ケイ博士が創立したViewpoints Research Institute、SAP Labs CDG, Y Combinator Researchを経て、現在は共同設立したCroquet Corporationにて活動中。
2006年に東京工業大学から超並列プログラミングシステムの設計・実装技術により博士号を取得。
https://www.croquet.io/
https://tinlizzie.org/ohshima/ja.html
Croquet Corporation Co- Founder
Yoshiki was born in Tokyo, Japan. While he was attending the graduate school of Tokyo Institute of Technology, he joined Walt Disney Imagineering R&D in 2000 as an intern and helped developing prototypes of Disney’s theme park attractions. He also has been involved in Alan Kay’s research group, and participated in the research and development effort of education programming environment Squeak Etoys and later took the leading role. Yoshiki has worked at the Viewpoints Research Institute, SAP Labs CDG, and Y Combinator Research all of which Dr. Key founded or helped found. Currently, he is at the Croquet Corporation, which he is a co-founder.
He was awarded his Ph.D. for designing and implementing a massively parallel particle programming system from Tokyo Institute of Technology.
https://www.croquet.io/
https://tinlizzie.org/ohshima/

Moderator


Toshihiro Takagi  高木利弘(たかぎ としひろ)
株式会社クリエイシオン代表取締役。1955年生まれ。早稲田大学政治経済学部政治学科卒業。1985年NTTキャプテンシステム情報誌『CaptainPedia』創刊。1986年、日本初のMacintosh専門誌『MACワールド日本版』創刊。1987年、『MACLIFE』 創刊。1999年、「人工知能を活用した知識の循環システム(Knowledge Circulation System with AI)」Kacis Writer/Kacis Publisher開発。「ソフトウェア・プロダクト・オブ・ザ・イヤー2001」(SOFTIC)を受賞する。2017年、米国『WIRED』創刊編集長ケヴィン・ケリー著『<インターネット>の次に来るもの』(NHK出版)をベースにした12回連続の「ホロス2050未来会議」を開催。2018年、次世代教育プラットフォーム構築を目指す知の冒険カードゲームColleCard「IT25・50」を発売。2018年12月10日、インターネット商用化25周年、ダグラス・エンゲルバートThe DEMO 50周年を記念してアラン・ケイ基調講演「IT25・50」シンポジウムを開催する。主な著書は、『Mac OS X Serverパーフェクトガイド』『Kacisでサクサク文書作成』『The History of Jobs & Apple』『ジョブズ伝説』『スマートTVと動画ビジネス』など。
http://itday.net/
http://collecard.net/
Former editor of “MACLIFE”. CEO of Creation Inc.
Born in 1955. Graduated from the Department of Political Science, School of Political Science and Economics, Waseda University. 1985 Launched NTT Captain System Information Magazine “Captain Pedia”. In 1986, Japan’s first Macintosh specialized magazine “MAC World Japan Edition”. In 1987, the first issue of “MACLIFE”. In 1999, Developed “Knowledge Circulation System with AI” Kacis Writer/Kacis Publisher. Received “Software Product of the Year 2001” (SOFTIC). In 2017, held “Horos 2050 Future Conference”. On December 10, 2018, held Alan Kay’s keynote lecture “IT25.50”. His main books include “Mac OS X Server Perfect Guide”, “Document Creation with Kacis”, “The History of Jobs & Apple”, “Jobs Legend”, “Smart TV and Video Business”.
http://itday.net/
http://collecard.net/

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